perjantaina, tammikuuta 19, 2018

Hämähäkeistä taiteessa

Artjärvi 24-25.05.2008
Jenni Elina Holopainen


Hämähäkki taiteessa


Hämähäkeistä taiteessa ei ole tehty perustavanlaatuista tutkimusta, joten koostin luennon useammasta sekalaisesta lähteestä. Koska käsillä ei ole yhtä teosta viitteineen, perustan luennon oman havaintomallini mukaisesti.

Mitä on taide? Informaatioteoria määrittelee taiteen Markku Valkosen mukaan: ”Kaikki ne seikat, jotka välittävät viestin kulkua lähettäjältä vastaanottajalle.”

Tämä vaikuttaa varsin massiiviselta, mutta kertoo taiteen monimuotoisuudesta ja jopa rajattomuudesta.

Immanuel Kant pohti taiteen välittäjäntehtävää: ”Ihminen ei voi saada tietoa olioista sinänsä, vaan nuo oliot ilmenevät ihmisen havainnoissa sellaisina, kuin synnynnäiset tietomuotomme ne hahmottavat.” -Esteettiset arvot eivät siis sisällä väitteitä objektiivisesta esineestä, vaan kertovat tarkastelevan subjektin tunnepohjaisesta suhtautumisesta esineen mielikuvaan.
Tunnepohjainen kokemus esineen mielikuvasta luo taiteen, ja tämän vuoksi taide ei voi rajautua pelkästään taiteilijaksi määritellyn töihin. Samaa kertoo Benedetto Croce :”Esteettinen objekti on mielen ilmiö, henkinen objekti.”

Edellä kerrottu vaikeuttaa varsinaisen taiteen löytämistä, jotta voisin rajata hämähäkkiyden kuvalliset esitykset mukavaksi nipuksi. Niinpä lähdin alusta, mitä taide on merkinnyt, viestinyt, ja miten hämähäkit sijoittuvat symboliikkaan.

Tiedossamme olevat vanhimmat veistokset ovat eläinhahmoja ja pulleita naisfiguureja 10 000- 30 000 vuoden takaa. Egyptin muinainen taide välitti uskonnollisia tunteita ja propagandaa. Kreikan taide halusi tavoitella harmoniaa. Rooman taiteen tarkoitus oli korostaa yksilön yhteiskunnallista asemaa, sekä suvun tai valtion propagandaa. Afrikassa taide toimi heimojen seremonioissa ja rituaalimenoissa. Pohjois-Amerikassa taidetöillä oli uskonnollinen funktio, Intiaaneilla taide oli mukana uskonnollisissa menoissa, ihmissuhteissa, sekä käytännön esineiden koristelussa. Intiassa taide käsitteellisti jumaluuden. Kiinassa kaikki taiteeseen liittyvä oli herrasmiehen koulutukseen kuuluvaa.

Taiteen avulla tulkitsemme menneisyyden tapahtumia ja käsityksiä. Seuraavaksi onkin sujuvaa siirtyä siihen, miten hämähäkin hahmo vaikutti eri kulttuureissa.

Muinaisessa Egyptissä hämähäkki liitettiin ”Neith”-jumalattareen, joka oli langankehrääjä ja kohtalon kutoja.
Tärkeimpiä mytologioita hämähäkin hahmolle lienee tarina kreikan jumalatar Athena ja prinsessa Arachnen kutomiskilpailusta. Arachne oli äärimmäisen taitava kutoja, ja haastoi jumalattaren kisaan. Athena huomasi Arachnen työt todella hyviksi, mutta tytön itsensä varsin ylpeäksi, ja vihassaan tuhoi tekemänsä oivat työt. Arachne masentui tästä niin, että hirtti itsensä. Jumalatar sääli tyttöä, ja muutti tämän ennen kuolemaa hämähäkiksi. Hämähäkki onkin kreikaksi arachne. Tarinan taustalla lienee todellinen ateenalaisten ja kreetalaisten kauppataistelu Miletuksesta vähä-aasiassa,.
Ateenalaisten ja kreetalaisten kaupankäyntikisa 2000 eaa. Kreetalta on löydetty tuona aikana käytettyjä hämähäkinhahmoisia sinettejä.
Samainen Arachnen myytti tulee esiin myös Ovidiuksen eeppisestä runosta, Metamorphoses.

Afrikkalaisen kansanperinteen jekkuilijajumala:”Anansi”.
Anansi asuu länsi.-afrikassa, kansantarujen sankari, puoliksi mies, puoliksi hämähäkki. Hän on jekkuilija, viisauksien haltija ja tarinankertoja, usein linkkinä ihmisten ja korkeamman voiman välissä.

Yhdessä tarinassa Anansi oli mukana maailman luomisessa. Taivaan jumala käski Anansin kutoa kangasta, josta ihmiset tehtäisiin. Sen jälkeen Anansi toimi viestinviejänä ihmisten ja jumalten välillä. Anansin viestinviejän kyvyt antoivat ihmisille yön ja päivän sekä sateen ja tuulen.

Toisessa tarinassa Anansi laittoi maailman viisauden ruukkuun, jotta se pysyisi tallessa. Astia oli kuitenkin niin suuri, ettei hän kyennyt kunnolla kantamaan sitä. Kun hänen poikansa (viisaasti) ehdotti, että Anansi laittaisi ruukun selkänsä, Anansi huomasi ettei kaikki viisaus ollutkaan ruukussa. Suivaantuneena hän kaatoi viisauden pois ruukusta, jonka seurauksena se on nyt ihmisten käytettävissä.

Pohjois-Amerikassa Lakota-intiaaneilla jumalolento "Iktomi", joka
ottaa usein hämähäkin hahmon.

Miten hämähäkki-isoäiti toi tulen ihmisille.

Alussa ei ollut tulta, ja maailma oli kylmä, kunne ukkoset, jotka asuivat "Galun Lati":ssa lähettivät salaman, ja sytyttivät tulen erään saaressa kasvavan onton vuoristovaahteran juureen. Eläimet huomasivat tulen, koska näkivät siitä nousevan savun, mutta eivät päässeet sen luokse ympäröivän veden takia. -Tämä tapahtui kauan sitten, silloin kun eläimet osasivat vielä puhua toisilleen.

Eläimet, jotka osasivat lentää tai uida, pelkäsivät mennä tulen luo. Korppi tarjosi apuaan, ja eläimet tuumivat että korppi suurena ja vahvana varmasti suoriutuisikin tehtävästä. Korppi lensi korkealle ja kauas veden yli, ja laskeutui vaahteran oksalle miettimään mitä tekisi seuraavaksi. Korpin miettiessä, tulen lämpö korvansi korpin höyhenet mustiksi, korppi pelästyi ja lensi takaisin ilman tulta. ...blaaablaaa.. Monet muutkin eläimet yrittivät yhtä huonolla menestyksellä, mutta lopuksi vesihämähäkki tarjoutui yrittämään, ja kutoi seitistä selkäänsä maljan, ja kuljetti siinä hehkuvan kekäleen veden yli. Siitä lähtien tuli on ollut ihmisten ja eläinten käytettävissä, ja vesihämähäkillä "malja" selässään.

Perun "Moche"-kansa palvoi luontoa, ja kuvasi usein hämähäkkejä. Perussa hämähäkki symboloi sadetta ja hedelmällisyyttä.

Buddha oleili lootusten täyttämässä puutarhassa, ja aisti "Kandata" -nimisen miehen kärsivän helvetissä. Kandata oli ollut murhaaja, tuhopolttaja ja varas, niinpä pahantäytteinen elämä oli saattanut hänet helvettiin, kaltaistensa joukkoon.

Buddha tarkasteli Kandatan elämää, ja huomasi tapauksen, jossa Kandata kohtasi hämähäkin. Kandata aikoi ensin astua sen päälle, mutta tuli viime hetkellä toisiin aatoksiin - Tämä hämähäkki on epäilemättä myös elollinen olento, ja olisi häpeällistä tappaa se ilman syytä. Niinpä hän säästi hämähäkin hengen.

Tästä syystä Buddha päätti laskea hämähäkinseitin helvetin syvyyksiin, aikomuksenaan pelastaa Kandata.

Kandata kurkotti seittiin, ja huomasi sen kannattavan hänen painonsa, ja hän alkoi kiipeämään sitä pitkin ylös helvetistä. Jonkin aikaa kiivettyään hän katsoi alas, ja huomasi satojen muiden kiipeävän sama seittiä hänen alapuolellaan. Kandata huusi: "Menkää pois, tämä on minun!" -Samalla hetkellä seitti katkesi, ja hän putosi takaisin helvettiin

Skotlannin legenda kuningas "Robert de Bruce": hämähäkki toivon symbolina.

Raamatussa Daavidilla sama kuvio, piiloon luolaan, hämähäkki kutoo seitin luolan suulle, jonka seurauksena takaa-ajajat eivät tutki luolaa. D à Israelin kuninkaaksi myöh.

Profeetta Muhammedillakin sama kuvio, piiloon luolaan, luolan eteen kasvaa akaasiapuu, hämähäkki kutoo seitin luolan ja puun väliin, jonka seurauksena takaa-ajajat eivät tutki luolaa. M à Islamin profeetaksi myöh.

Japanissa 800v sitten myös sama juttu, Yoritomo piiloutui onttoon puuhun, hämähäkki kutoo seitin, takaa-ajajat ohittavat Y:sta tulee myöh. Shogun

Melanesiassa hämähäkit ovat useiden klaanien symboleja, ja hämähäkkiaiheet toistuvat usein maalauksissa ja tatuoinneissa. Hämähäkkihengillä on tärkeä rooli kuolemanjälkeisessä elämässä, siitä syystä hämähäkkiaiheita esiintyy myös hautajaisrituaaleissa..

Hämähäkinseittiä kerätään ja kudotaan kankaaksi, josta tehtyjä vaatteita käytetään eri rituaaleissa. Kangas on notkeaa, mutta vahvaa ja kulutusta kestävää. Se on myös lähes vedenpitävää, eikä lahoa.

Akam -kansan (Länsi-Afrikka) sanonta: "Hämähäkin viisaus on suurempi kuin muun maailman yhteensä."

Pohjoisamerikan lounaisosan intiaanien mukaan hämähäkkinainen on luonut maailman. Ihmiset luotiin savesta (punaista/keltaista/valkoista/mustaa), ja ihmisiin kiinnitettiin luovan viisauden seitti. Hämähäkki lähetti kolmesti tulvan tuhoamaan ne, jotka olivat unohtaneet viisauden. -Ne, jotka muistivat kiipesivät seittiä pitkin uuteen maailmaan.

Tarinan symbolit:

1.. Aurinko - Ut Set - Golden silk spider (Nephila clavipis), kutoo auringonsäteiden kaltaista kultaista verkkoa.
2.. Hämähäkkinainen - Nursery web spider (Pisaurina mura), naaras rakentaa verkon, ja vartioi kunnes jälkikasvu on kuoriutunut.
3.. Kuu - Nau Ut Set - Selenopid Crab spider (Selenopidae), hämäräaktiivisia, liikkuvat nopeasti sivusuunnassa.

-Legenda ison karhun tähtikuvion synnystä, missä seitsemän miestä muuttuu tähdiksi ja kiipeää seittiä myötentaivaaseen.
-Navajoilla ”hämähäkki-isoäiti”, joka loi kaiken seitillään.

Kiinassa ristihämähäkin havaitseminen kertoi kadonneen pojan paluusta.

Japanissa esiintyy tarina myyttisestä etnisestä ryhmästä: ”Maan hämähäkit” (Tsuchigumo), sekä samalla nimellä olevasta yliluonnollisesta olennosta.

Urbaani legenda julkisten vessojen hyökkääjästä: ”persehämähäkistä” Arachnius gluteus, jolla on yhteisiä piirteitä Telamonia dimidiatan kanssa.

Irakissa liikkuu huhu kamelihämähäkistä, joka syö kamelin mahan ja munii kamelin sisälle. Todellisuudessa kyseessä on aurinkohämähäkki, joka ei varsinaisesti edes ole hämähäkki, eikä ruokalistalle kuulu sen enempää ihmiset kuin kamelitkaan.


-Rikkaus. -Sateen ennustaminen. Seittilanka kertoo mahdollisuudesta, että taivaasta putoaisi ansioituneille aarteita. (Jack Tresidder)
-Luominen. –Tuho. -Seitin kehä ”maailman keskus”. -Hämähäkki luo seitillään illuusion todellisuudesta. -Kuu jättimäinen hämähäkki. –Kristinuskossa paha hämis vastaan hyvä mehiläinen, sekä paha hämähäkki ihmee hyvyyden. –Sieluneläin: nukkuvan avoimesta suusta lähtee hämähäkki sieluna ulos, ja palaa ennen heräämistä. (J.E.Cirlot)
-Unien hämähäkki symboloi pahaa äitiä, joka imee tyhjiin viattomat uhrinsa. –Hämähäkin seitti sitoo ja tekee kyvyttömäksi. (David Fontana)
-Kehruu: elämänlanka, sielunmaailma, menneisyyden siivoaminen, hämähäkin seitit lapsuuden pelkoja. (Olavi Moilanen)

Hämähäkin kyky uudistaa itseään syntymällä uudestaan kuortaan vaihtamalla, luo metamorfoosin myytin ja voimakkaan symbolin kaikelle muuntautumiselle, oli se hyvää tai pahaa.


Symboliikka rakentaakin pohjan taiteelle ja sen tulkinnalle.





“I dread success. To have succeeded is to have finished one's business on earth, like the male spider, who is killed by the female the moment he has succeeded in his courtship. I like a state of continual becoming with a goal in front and not behind”
George Bernard Shaw quotes (Irish literary Critic, Playwright and Essayist. 1925 Nobel Prize for Literature, 1856-1950)
“The artist is a receptacle for the emotions that come from all over the place: from the sky, from the earth, from a scrap of paper, from a passing shape, from a spider's web.”
Pablo Picasso quotes (Spanish Artist and Painter. 1881-1973)
“The means to gain happiness is to throw out from oneself like a spider in all directions an adhesive web of love, and to catch in it all that comes”
Leo Nikolaevich Tolstoy quotes (Russian moral Thinker, Novelist and Philosopher, notable for his influence on Russian literature and politics. 1828-1910)
“This life as you live it now and have lived it, you will have to live again and again, times without number, and there will be nothing new in it, but every pain and every joy and every thought and sigh and all the unspeakably small and great in your life must return to you and everything in the same series and sequence -- and in the same way this spider and this moonlight among the trees, and this same way this moment and I myself. The eternal hour glass of existence will be turned again and again -- and you with it, you dust of dust!”
Friedrich Nietzsche quotes (German classical Scholar, Philosopher and Critic of culture, 1844-1900.)
“I have drunk, and seen the spider.”
William Shakespeare quotes (English Dramatist, Playwright and Poet, 1564-1616)
“Fiction is like a spider's web, attached ever so lightly perhaps, but still attached to life at all four corners. Often the attachment is scarcely perceptible.”
Virginia Woolf quotes (English Modernist Writer. She is best known for her feminist essay "A Room of One's Own" and the novel "Mrs. Dalloway". Committed suicide at age 59. 1882-1941)
“Whose hope shall be cut off, and whose trust shall be a spider's web. (Job 8:14)”
Bible quotes
CRITICISM
Edgar Allan Poe
Tied to the hornets shardy wings; Tossed on the pricks of nettles stings; Or seven long ages doomed to dwell With the lazy worm in the walnut shell; Or every night to writhe and bleed Beneath the tread of the centipede, Or bound in a cobweb dungeon dim His jailer a spider huge and grim, Amid the carrion bodies to lie Of the worm and the bug and the murdered fly.





Literature
Black Widow (Marvel Comics), two Marvel Comics characters
Black Widow (Timely Comics), a 1940s comic book character
Black Widow: A Novel, a 1981 novel by Christina Crawford
Black Widowers, a fictional men-only dining club created by Isaac Asimov for a series of mystery stories


Film and television
Black Widow (1954 film), a film starring Ginger Rogers and Gene Tierney
Black Widow (1987 film), a film starring Debra Winger and Theresa Russell
Black Widow (2005 film), a Canadian film starring Sarah Slean
Black Widow (2007 film), a film starring Elizabeth Berkley and Alicia Coppola
The Black Widow (Serial), a 1947 movie serial starring Bruce Edwards
The Black Widow (1951 film), a British film starring Christine Norden
"The Black Widow" (Boston Legal episode), an episode of Boston Legal
"Black Widower", an episode of The Simpsons
Black Widows motorcycle gang, in the Clint Eastwood films Every Which Way But Loose and Any Which Way You Can

Music
Black Widow (band), a British progressive rock band
Criteria for a Black Widow, a 2000 album by the heavy metal band Annihilator
"Black Widow", a song by the rock band Mötley Crüe on the compilation Red, White and Crüe
"Black Widow", a song by Lita Ford on the album Dangerous Curves
"Black Widow", a song by the melodic death metal band Children of Bodom on the album Hatebreeder
"Black Widow", a song by Dolores O'Riordan on the album Are You Listening?
"The Black Widow", a song by Alice Cooper on the album Welcome to My Nightmare
Black Widow Records, an Italian heavy metal label

King Kong(1933) -- scene cut from final version.
Cat Women of the Moon (1954) (a.k.a. Rocket to the Moon)
Tarantula (1955)
World Without End (1956)
The Incredible Shrinking Man (1957)
Missile to the Moon (1958)
Earth vs. The Spider (1958 & MST3K)
The Lost World (1960)
The Horrors of Spider Island (1960)
Valley of the Dragons (1961)
One Million Years B.C. (1966)
Kiss of the Tarantula (1972)
The Giant Spider Invasion (1975) -- but just Wisconsin.
Kingdom of the Spiders (1977) -- William Shatner.
Planet of Dinosaurs (1978)
Galaxy of the Dinosaurs (1978)
Arachnophobia (1990)
Spiders (2000)
Arachnid (2001)
Spiders 2: Breeding Ground (2001) -- mad doctor with human incubators for spider colony.
Eight Legged Freaks (2002)
Webs (2003) -- spider people rule Chicago in parallel world.
SpiderBabe (2003) -- College girl bitten by spider battles evil genius Femtilian.



Omaa tulkintaa: monesti hämähäkin aines ihmisessä tuo mukanaan vaarallisen metamorfoosin, jossa ihmisen hyvyys joutuu taisteluun suuren voiman kanssa. Vain ihmisen sydän mittaa kyvyn selviytyä tästä prosessista. Hämähäkkimiehen kohdalla on havaittavissa nuoruudesta aikuisuuten kasvamisen riskit, mitä miehisyyden voima ja valta tuo mukanaan. Samaa tematiikkaa on havaittavissa elokuvassa Earth vs. Spider. Puhdas hämähäkin hahmo elokuvissa on pelkoa, yliluonnollista tuhoamisvoimaa. Perinteinen asetelma ihmisestä taistelemassa luontoa vastaan on nähtävissä, hämähäkin toimiessa kiteytyneenä luonnon voimana, hallitsemattomana ja mystisenä. Hämähäkkeihin liitetään mielellään myös geeniteknologian sekä saasteiden tuomien mutaatioiden pelko, eli tavallaan hyvä ihminen joutuu taistelemaan mutaatioituneessa hämähäkissä ilmenevää pahaa ihmistä vastaan.



















Lähteet:

Internet:


Kirjat:
Jack Tresidder: 1001 symbolia.

J.E.Cirlot: A Dictionary of symbols.

David Fontana: Unien kiehtova maailma.

Olavi Moilanen: Totuus on unissa.

Pikkujättiläinen, kolmas painos.

Elokuvat:
Harry Potter
Taru sormusten herrasta
Henkien kätkemä
Hämähäkkimies
Indiana Jones
Earth vs. Spider
Arachnophopia
Wildwildwest